Spannende virtuele attracties moeten toeristen naar de Hanzesteden lokken

De Stentor sprak met Emma Kranendonk over het Tino’s concept in de Hanzesteden. In negen Hanzesteden komen kleine belevingen, zoals een virtuele ballonvaart, om zo meer toeristen naar de steden te lokken. De belevingen krijgen een plek in leegstaande panden in binnensteden.

Na het bezoek aan zo’n beleving met Hanzethema is de bezoeker zo aangestoken dat ze nog even door de stad rondlopen of zelfs de andere Hanzesteden willen bezoeken. ‘Op de speciale Tino-app krijgen bezoekers na afloop van de beleving tips voor bezienswaardigheden en attracties in die stad en worden ze uitgedaagd de andere acht Hanzesteden ook aan te doen’, aldus Emma Kranendonk van Dutch Experience Group, initiatiefnemer van Tino’s.

Voor het plaatsen van een Tino is een vloeroppervlak nodig van 100 tot 160 vierkante meter, waarbij grote verbouwingen niet nodig zullen zijn. Er wordt gewerkt met een box-in-box principe; er wordt een doos in het pand gebouwd waar de Tino zal vestigen.

Op dit moment is het zaak voldoende financiering te krijgen om de productie van de Tino’s in alle steden te kunnen realiseren. Hoe lang de Tino’s zullen blijven en hoeveel toeristen ze zullen trekken is moeilijk te zeggen volgens Kranendonk. ‘Er komen jaarlijks 1 miljoen toeristen af op de Heineken Experience in Amsterdam. We zijn daar sinds 2001 bij betrokken en dat loopt nog steeds.’

Lees hier

Terug naar Boven