Lokken deze ‘belevingsattracties’ weer publiek naar onze Hanzesteden?

In negen Hanzesteden zullen volgend jaar Tino’s geplaatst worden. De kleine belevingsattracties informeren bezoekers op ludieke en interactieve manier over de hoogtepunten en bezienswaardigheden van de stad en regio. De Hanzesteden promoten daarmee ook elkaar.

De rode draad van de serie belevingen is het Hanzeverleden. Emma Kranendonk van Kranendonk Company, initiatiefnemer van het concept, zegt dat er in Kampen een virtuele luchtballonvaart gecreëerd zal worden. ‘Als de bezoekers binnenkomen stappen ze in een nagemaakt luchtballon mandje en vliegen virtueel omhoog.’ Middels trillingen en een VR-bril voelt en beleeft de bezoeker dit levensecht. De rest van de concepten verschillen in vorm en aanpak, maar alle formats zullen het rijke Hanzeverleden uitdragen.

Wethouder Holtland van Kampen hoopt dat door het plaatsen van een Tino de mensen weer terugkomen naar de winkelstraten. ‘Meer reuring in de stad, de Tino’s kunnen daaraan bijdragen. Ik vind het mooi dat we daar als Hanzesteden gezamenlijk aan werken en elkaar versterken. Het is goed voor onze ondernemers en economie.’

Een geschikt pand zal in Kampen niet lastig te vinden zijn. Gezien de leegloop in de binnenstad zal dit volgens Holtland geen probleem zijn. ‘We hebben dit project mede in gang gezet om daar verandering in te brengen. De Kranendonk Company gaat het voor ons uitvoeren. Ik hoop dat ze er wat moois van maken.’

Lees hier het volledige artikel van RTV Oost.

Terug naar Boven